Venttiilien säätö ja polttoainejärjestelmän puhdistus ja suotimien vaihto alkavat olla melkein viimeisiä hommia huolto-ohjelmassa. Ruiskutuspumppu ja suuttimet ovat vielä tarkastamatta, mutta ne jääköön ensi vuodelle. Niissä tosin lienee jotain vikaakin, kun pakoputken pää kastuu dieselistä ja kone pitää hieman supsuttavaa ääntä.
Venttiilit eivät ainakaan kantaneet, kun välystä oli 0.5mm suositellun 0.25mm sijaan. Sen verran olin laiska, että jätin kannen kiristyksen tekemättä. Olin asennoitunut keinuvipukoneiston irroitikseen, mutta myös suuttimet olisi pitänyt irroittaa ja se kehtuutti liikaa.
Homma aloitettiin pesemisellä.
Venttiilikoneisto säätelyssä. Säätö onnistui yllättävän helposti takapyörästä pyörittämällä. Toinen takapyörä ilmaan, isoin vaihde päälle ja pyöritellen kunnes jossain pytyssä imu- ja pakoventtiilit vaihtoivat. Tällöin 'vastinsylinterin' venttiilit säätöön (1 vs 4, 2 vs 3).
Polttoainejärjestelmä tuli myös putsattua. Tankissa oli melko paljon ainetta, joten otin ensin 40 litraa pois päältä porakonepumpulla (todella nopea). Sen jälkeen laskin tankin propusta tyhjäksi ja huuhtelin vielä hieman. Tankin pohjalla tuntuu olevan aika lailla ruostetta, eikä kaikkea saanut pois. Perusteeellinen putsaaminen vaatisi koneen katkaisun ja tankin purkamisen rungosta.
Sakkakupissa oli melko paljon ruostemöhnää ja osa oli mennyt aina siirtopumppuun saakka.
Varmuuden vuoksi purin siirtopumpun osiin, mutta se ei vaikuttanut olevan muuten saanut siipeensä.
Itse asiassa, vaikutti että siirtopumppu oli melkein uusi. Vipu, jolla siirtopumppu saa voiman ruiskutuspumpun akselilta ei ole kulunut juuri ollenkaan.
Muutama tunti tullut sitten jarrurempan :-).
Venttiilit eivät ainakaan kantaneet, kun välystä oli 0.5mm suositellun 0.25mm sijaan. Sen verran olin laiska, että jätin kannen kiristyksen tekemättä. Olin asennoitunut keinuvipukoneiston irroitikseen, mutta myös suuttimet olisi pitänyt irroittaa ja se kehtuutti liikaa.
Homma aloitettiin pesemisellä.
Venttiilikoneisto säätelyssä. Säätö onnistui yllättävän helposti takapyörästä pyörittämällä. Toinen takapyörä ilmaan, isoin vaihde päälle ja pyöritellen kunnes jossain pytyssä imu- ja pakoventtiilit vaihtoivat. Tällöin 'vastinsylinterin' venttiilit säätöön (1 vs 4, 2 vs 3).
Polttoainejärjestelmä tuli myös putsattua. Tankissa oli melko paljon ainetta, joten otin ensin 40 litraa pois päältä porakonepumpulla (todella nopea). Sen jälkeen laskin tankin propusta tyhjäksi ja huuhtelin vielä hieman. Tankin pohjalla tuntuu olevan aika lailla ruostetta, eikä kaikkea saanut pois. Perusteeellinen putsaaminen vaatisi koneen katkaisun ja tankin purkamisen rungosta.
Sakkakupissa oli melko paljon ruostemöhnää ja osa oli mennyt aina siirtopumppuun saakka.
Varmuuden vuoksi purin siirtopumpun osiin, mutta se ei vaikuttanut olevan muuten saanut siipeensä.
Itse asiassa, vaikutti että siirtopumppu oli melkein uusi. Vipu, jolla siirtopumppu saa voiman ruiskutuspumpun akselilta ei ole kulunut juuri ollenkaan.
Muutama tunti tullut sitten jarrurempan :-).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti