Tänään sain pitkästä aikaa Valmetilla tehtyä jotain töitäkin. Levitin pari vuotta pihassa seisseen sorakuorman autotalliin ajoa helpottamaan. Hieman kyllä mietityttää tuo hydrauliikka. Pumppu meni vahingosssa liian isoksi, kun en tiennyt että jakopään nopeus on 100-sarjassa eri kuin 02:ssa. Kahden tunnin ajelulla lämpeni selvästi käden lämpöä kuumemmaksi. Nostolaite on myös mallia melko hätäinen ja pienet nostot toteutuvat usein nytkäyksinä (asennonsäätö ei ole kovin tarkka).
Nyt on molemmat jarrut kunnossa ja ulosoton stefa pitää öljyt sisällä. Stefan kanssa oli hieman taistelua. Uusikin stefa vuosi öljyä ulkolaidalta alalaidastaan. Vaihdoin stefan vielä kerran ja laitoin pesään hieman tiivisteliimaa. Nyt tuntuu pitävän.
Jarruremontti kesti taas monta viikkoa, kun tekeminen oli satunnaista. Tässä muutamia kuvia ja kommentteja. Aloitin remontin rikkinäiseltä oikealta puolen.
Jarrukotelo avattuna. Edellinen remontoija on asentanut ulomman jarrulevyn väärin päin.
Työsylinterin mäntä putosi jarrukoteloon heti kun levittäjän otti irti. Ei ihme, että nesteet tulivat ilmatessa pois.
Kuva vanhan työsylinterin sisuskaluista. Vaikea nähdä tarkasti, mutta pinta ei todellakaan ole tasainen.
Oikealla puolella oli mös käsijarrun akselin lukituspultti katkennut ja ruostunut paikoilleen. Jo edellinen remontoija oli ratkaissut asian ottamalla jarrua levittävän tangon rälläkällä irti ja hitsaamalla takaisin. Samaa kaavaa sovelsin minäkin.
Jarruakselin stefaa yritin irroittaa vanhalla ruuvikikalla vaihtoa varten. Stefa ei halunnut irrota, mutta kun aikansa vänkäsi, niin irti lähti laippa, jossa stefa on kiinni.
Vaihdoin laippaan sekä stefan, että ulkoreunaa tiivistävän o-renkaan.
Levittäjä avattuna.
Kupeissa oli ruostetta, mutta ne eivät olleet kovinkaan kuluneet. Yritin ulosvetää yhtä kuppia M6-ruuvilla (kupeissa kierteet), mutta siitä ainaostaan korkkasi kierteet. Tyydyin putsaamaan kupit hiekkapaperilla.
Oikean puolen jarrut olivat olleet ilmeisesti pitkään epäkunnossa ja levittäjän kitkapinnat olivat alaosastaan ruosteessa. Ensin yritin laittaa sen tuollaisenaan kasaan, mutta kasatessa tuli ongelmia kun uusilla kitkapinnoilla paketti oli liian paksu. Hioin lopulta ruosteet rälläkän lamellilaikalla pois.
Levittäjän kuulat olivat ruosteiset ja koska uusia 20mm kuulia oli saatavilla, vaihdoin kuulat uusiin.
Levyjen kitkapintojen vaihto oli melko aikaavievä askare. Tässä vanha levy.
Levyn metalliosa niittien purkamisen jälkeen. Purin niitit ensin poraamalla pään irti ja sitten lyömällä loppuosan pois.
Hioin levyistä ruosteet pois rälläkän lamellilaikalla.
Uudet kitkapinnat niitattuna. Käytin vastakappaleena katkaistua pulttia.
Kasatessa tuli tosiaan ongelma, että koko paketti oli noin millin liian paksu eikä mahtunut pyörimään jarrukotelossa. Ei kun kaikki osat purkaen ja ruosteet lamellilaikalla pois hioen!
Vanhat jarrunestesäiliöt uhkasivat ruostua puhki.
Tilaamissani uusissa säiliöissä oli vääränlainsella kierteellä oleva kiinnitys. Vaihdoin lopulta nuo nipat vanhoista säiliöistä uusiin.
Uudet säiliöt paikoillaan.
Oikea puoli ei jostain syystä halunnut ilmautua mitenkään muuten kuin painamalla nestettä isolla injektioruiskulla ilmausruuvista säiliöön päin. Vasen puoli ilmautui ihan tavallisesti.
Vielä pari kuvaa vasemmalta puolelta. Tämä jarru toimi, mutta piti huonosti. Levyihin oli päässyt öljyä. Lisäksi edellinen remontoija oli unohtanut käsijarrun lukituspultin tältä puolelta, joten sen käyttötanko on ihan miten sattuu ('kammen' pitäisi olla levittäjää vasten).
Öljyinen levy.
Vasemman puolen jarruakselin tiivisteitä vaihtaessani huomasin, että laippa oli eri päin kuin oikean puolen laippa oli ollut. Laitoin sen itse asiassa samoin päin takaisin, koska minusta tuntui että koneistetun puolen kuuluisi olla laakerin puolella. Oikeaa puolta en alkanut tämän takia enää purkamaan.
Tuntejahan ei ole hydraulipumpun vaihdon jälkeen tullut.
Nyt on molemmat jarrut kunnossa ja ulosoton stefa pitää öljyt sisällä. Stefan kanssa oli hieman taistelua. Uusikin stefa vuosi öljyä ulkolaidalta alalaidastaan. Vaihdoin stefan vielä kerran ja laitoin pesään hieman tiivisteliimaa. Nyt tuntuu pitävän.
Jarruremontti kesti taas monta viikkoa, kun tekeminen oli satunnaista. Tässä muutamia kuvia ja kommentteja. Aloitin remontin rikkinäiseltä oikealta puolen.
Jarrukotelo avattuna. Edellinen remontoija on asentanut ulomman jarrulevyn väärin päin.
Työsylinterin mäntä putosi jarrukoteloon heti kun levittäjän otti irti. Ei ihme, että nesteet tulivat ilmatessa pois.
Kuva vanhan työsylinterin sisuskaluista. Vaikea nähdä tarkasti, mutta pinta ei todellakaan ole tasainen.
Oikealla puolella oli mös käsijarrun akselin lukituspultti katkennut ja ruostunut paikoilleen. Jo edellinen remontoija oli ratkaissut asian ottamalla jarrua levittävän tangon rälläkällä irti ja hitsaamalla takaisin. Samaa kaavaa sovelsin minäkin.
Jarruakselin stefaa yritin irroittaa vanhalla ruuvikikalla vaihtoa varten. Stefa ei halunnut irrota, mutta kun aikansa vänkäsi, niin irti lähti laippa, jossa stefa on kiinni.
Vaihdoin laippaan sekä stefan, että ulkoreunaa tiivistävän o-renkaan.
Levittäjä avattuna.
Kupeissa oli ruostetta, mutta ne eivät olleet kovinkaan kuluneet. Yritin ulosvetää yhtä kuppia M6-ruuvilla (kupeissa kierteet), mutta siitä ainaostaan korkkasi kierteet. Tyydyin putsaamaan kupit hiekkapaperilla.
Oikean puolen jarrut olivat olleet ilmeisesti pitkään epäkunnossa ja levittäjän kitkapinnat olivat alaosastaan ruosteessa. Ensin yritin laittaa sen tuollaisenaan kasaan, mutta kasatessa tuli ongelmia kun uusilla kitkapinnoilla paketti oli liian paksu. Hioin lopulta ruosteet rälläkän lamellilaikalla pois.
Levittäjän kuulat olivat ruosteiset ja koska uusia 20mm kuulia oli saatavilla, vaihdoin kuulat uusiin.
Levyjen kitkapintojen vaihto oli melko aikaavievä askare. Tässä vanha levy.
Levyn metalliosa niittien purkamisen jälkeen. Purin niitit ensin poraamalla pään irti ja sitten lyömällä loppuosan pois.
Hioin levyistä ruosteet pois rälläkän lamellilaikalla.
Uudet kitkapinnat niitattuna. Käytin vastakappaleena katkaistua pulttia.
Kasatessa tuli tosiaan ongelma, että koko paketti oli noin millin liian paksu eikä mahtunut pyörimään jarrukotelossa. Ei kun kaikki osat purkaen ja ruosteet lamellilaikalla pois hioen!
Vanhat jarrunestesäiliöt uhkasivat ruostua puhki.
Tilaamissani uusissa säiliöissä oli vääränlainsella kierteellä oleva kiinnitys. Vaihdoin lopulta nuo nipat vanhoista säiliöistä uusiin.
Uudet säiliöt paikoillaan.
Oikea puoli ei jostain syystä halunnut ilmautua mitenkään muuten kuin painamalla nestettä isolla injektioruiskulla ilmausruuvista säiliöön päin. Vasen puoli ilmautui ihan tavallisesti.
Vielä pari kuvaa vasemmalta puolelta. Tämä jarru toimi, mutta piti huonosti. Levyihin oli päässyt öljyä. Lisäksi edellinen remontoija oli unohtanut käsijarrun lukituspultin tältä puolelta, joten sen käyttötanko on ihan miten sattuu ('kammen' pitäisi olla levittäjää vasten).
Öljyinen levy.
Vasemman puolen jarruakselin tiivisteitä vaihtaessani huomasin, että laippa oli eri päin kuin oikean puolen laippa oli ollut. Laitoin sen itse asiassa samoin päin takaisin, koska minusta tuntui että koneistetun puolen kuuluisi olla laakerin puolella. Oikeaa puolta en alkanut tämän takia enää purkamaan.
Tuntejahan ei ole hydraulipumpun vaihdon jälkeen tullut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti