10.5.16

Uusi hydraulipumppu

Alkuperäinen pumppu vuoti öljyä kuormitettuna, vaikka stefan vaihdon jälkeen pitikin tyhjänä käydessä öljyt sisällään. Kyllästyin kuitenkin vuotoon ja tilasin tämän sarjan http://www.nettikone.com/valmet/502-700-900-1100/1382735. Maksoihan tuo, mutta elämä on. Tässä kuvia asentelusta.

Alkuperäinen pumppu paikoillaan. Koneen kylki mukavasti ruostesuojattuna pumpun ympäristöstä.

Uusi pumppu tuli suoraan kiinni jakopäähän pumpun mukana tulleella sovitelaipalla. Ihan heittämällä tuo ei mennyt, vaan jouduin rälläköimään sovitelaippaa vähän moottorin puolelta. Lisäksi pumpun ja jakopään väliin tuleva boorihokki oli liian pitkä - asennus olisi kantanut holkista millin pari. Ratkaisin asian rälläköimällä hieman myös holkkia.

Myös ylipaineventtiililtä orbitrolille menevä letku oli ahdas asentaa. Tässä tapauksessa syynä saattoi olla, että pumppu on 702:n varaosapumppuvaihtoehdoista isompi ja ainakin pidempi kuin pienempi pumppu. Ratkaisin tämän kohda rälläköimällä palan tuosta ilmansuodattimen pidikkeestä.
Tässä valmis asennus. Lisäkommervenkkinä piti vielä teettää uusi letku ohjauksen pumpulta orbitrolille, kun sarjan mukana tulevassa oli vääränlainen pää ainakin mun orbiin. Nyt nostolaitteet toimii hurjalla nopeudella entiseen verrattuna. Muutenkin tuntuu toimivan. Ohjauksen ääriasennossa kuuluu resonoiva ääni, mutta se on ilmeisesti ylipaineventtiilin ominaisuus. Näin ainakin sarjan tekijä arveli.

En ole vieläkään saanut aikaiseksi mitään kirjanpitoa huolloista. Laitellaanpa näihin jatkossa kuva tuntimittarista. Tässä kohtaa meni vanhat hydrauliöljyt takaisin. Vaihdettu viime kesänä 10-15 tuntia sitten.

4 kommenttia:

  1. Moi. Kiitokset tästä blogistasi. Itselläni on Valmet 910(kaivurikuormaaja) ja rakenteellisesti aika lähellä sinun traktoria. Oletko purkanut taka-akselia? Takapyörästä kuuluu jotain epämääräisiä rusahduksia kuormattuna (häviää kun nostaa renkaat ilmaan tassujen varaan). Välystä tuntuu olevan takapyörien laakereissa, eli ois syytä ne tutkia. Tosin rusahdukset voivat myös johtua jarruakselin laakerista ja pahimmassa tapauksessa vetopyörästön planeetasta. Räjäytyskuvia en löytänyt mistään.

    VastaaPoista
  2. Hyvä bloki. Itsellä 900 valmetti...oisko tietoa missä hydrauliikan suodatin sijaitsee?...nostolaitteen nopeuden säätimen kannen alla?

    VastaaPoista
  3. Hei, ittellä tuli pumppu remontti 1100:n kanssa aihelliseksi. minkämoisen ylipaine venttiilin laitoit ohjaukselle ja ilmeisesti pelaa vanhan orbitroolin kanssa yhteen. Ajattelin laittaa myös kaksoispumpun etupäähän. Jakopään puolelta oli poorit aika kuluneet. 5500H tuli juuri tuntimittariin.

    VastaaPoista